سیستم های حفاظت در برابر حریق

ورمی پلاستر

تیر و ستون

تیر و ستون

یکی از نقاط ضعف مهم سازه های فولادی، مقاومت کم آن ها ر برابر حریق بوده، به طوری که زمان کوتاهی پس از وقوع ، ممکن است دچار ناپایداری و فرو پاشی کامل شوند. مطابق با مقرارات و استاندارد ها، سازه های فولادی باید برای مدت زمان معینی در مقابل حریق مقاوم سازی شوند. یکی از کاربرد های صفحات مقاوم در برابر حریق کناف(GKF) یا(FR ) و صفحات مقاوم در برابر حریق و رطوبت کناف((GKFIیا FM))، حفاظت سازه های فولادی از طریق پوشش تیر های و ستون ها است. در این ساختار، یک زیر سازی فلزی سبک در پیرامون تیرها و ستون ها اجرا شده که صفحات گچی بر روی این زیر سازی نصب می شوند. بدین ترتیب پوششی از صفحات مقاوم در برابر حریق ، اجزای سازه ای را احاطه نموده و از این طریق سازه در برابر حریق مقاوم سازی می شود. با استفاده از این روش می توان پوشش های با رده مقاومتی تا ۱۲۰ دقیقه برای ستون ها ایجاد نمود. مزیت این نوع ساختار حفاظتی ، سرعت، سهولت و ارزانی آن نسبت به سایر روش ها( نظیر پوشش های بتنی) است. با استفاده از این نوع روش، نازک کاری اجزای سازه ای نیز تامین گردیده که این امر، صرفه اقتصادی و تسریع عملیات اجرایی را به ارمغان می آورد

ورمی پلاستر

اجرای پوشش های مقاوم در برابر حریق از متداول ترین روش های محافظت سازه در زمینه مهندسی حریق به شمار می آید. در این رووش عمدتاً ستون ها و تیر های اصلی جهت عایق سازی قاب های سازه ای مورد تقویت قرار می گیرند. سطوح دیوار ها، سقف و کف از یکدیگر موارد در مقاوم سازی غیر عامل در مقابل حریق می باشند که در موارد خاصی مورد عایق سازی قرار می گیرند. سابقه استفاده از پوشش های معدنی جهت محافظت در برابر حریق در جهان به بیش از ۵۰سال و در ایران به بیش از ۲ دهه می رسد. ایم مواد به صورت پاششی اجرا می گردند و دارای ظاهری مانند کنیتکس می باشند. این پوشش ها به دلیل اطمینان از صحت عملکرد و دقت اجراء یکی از مناسب ترین روش های مقاوم سازی در برابر حریق می باشند.

از جمله مزایای استفاده از روش پاششی با استفاده از ورمیپلستر عبارتند از: محافظت از اشکال پیچیده در برابر حریق، وزن کم، حفظ و نگهداری خواص خود در تمام چرخه عمر یک ساختمان بدون تجدید، نصب بسیار سریع و آسان توسط دستگاه در سطوح افقی و عمودی، چسبندگی بسیار خوب به فولاد و بتن، پرت کم، بدون نیاز به استر یا پرایمر، محافظت در برابر حریق از ۳۰ الی ۱۲۰ دقیقه.